Tajemnice Przedsiębiorstwa

W trakcie wykonywania pracy pracownik wchodzi w posiadanie wielu cennych informacji dotyczących funkcjonowania firmy. Poznaje strategię rozwoju przedsiębiorstwa, sposoby negocjacji z klientami i metody ich pozyskiwania, a także sposoby zarządzania firmą oraz kontaktami handlowymi. Jak zabezpieczyć się przed przekazywaniem takich informacji na zewnątrz i jak zakazać byłym pracownikom pracy w konkurencyjnej firmie?

Istnieje prawna możliwość zabezpieczenia się przez pracodawców przed nieuczciwą konkurencją stosowaną przez byłych pracowników. Pracodawcy mogą zawrzeć w umowie z pracownikiem klauzulę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Na pracodawcy spoczywa wtedy obowiązek wypłaty odszkodowania w wysokości co najmniej 25% otrzymywanego wynagrodzenia.

Zgodnie z Kodeksem pracy, w trakcie zatrudnienia pracownik ma zaś obowiązek dbałości o dobro zakładu pracy bez względu na to, czy pracownik podpisał z pracodawcą umowę o zakazie konkurencji, czy też nie. Oznacza to, że zatrudnionemu nie wolno działać na szkodę interesów pracodawcy, jakim bez wątpienia jest przekazywanie wspomnianych ważnych informacji na rzecz konkurencji. Takie bezprawne zachowanie pracownika może stanowić podstawę do rozwiązania z nim umowy o pracę.

 

Copyright © 2010 Forum Doradców Podatkowych   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
designed by wyzga.com

Polecamy: Biuro rachunkowe Kraków   •   Księgowość online   •   Doradztwo podatkowe Kraków